Monday, January 29, 2007

Nachtvliegen, Ir check en CPL check


Zoals de titel doet vermoeden is er weer heel veel gebeurd de afgelopen dagen. Ik ben heel even naar nederland vertrokken om er oud op nieuw te vieren. Daarna ben ik terug gekomen naar Evora om mijn Nachtvlieg uren af te maken, en een examen datum te regelen. Het nachtvliegen word door ons gedaan in Sevilla en Jerez of een ander spaans veld.


We vertrokken om een uur of vijf naar de zuidkust van Portugal ( FARO). Op dit veld deed ik twee approaches waarna we koers zetten naar Jerez ( Spanje) na twee approaches hier gedaan te hebben sloten we de lange dag af op Sevilla met een approach. De volgende avond was het weer hetzelfde twee approaches in seville, eentje in Jerez en weer terug naar Seville voor een approach.

Ik zal het verhaal niet te technisch maken maar landen savonds vereist net een andere techniek dan landen overdag. Vandaar dat we ook nog wat oefenen hierop. Nadat we geland waren, en terug getaxied waren moesten we op de fuel truck wachten, tassen pakken waarna we eindelijk konden gaan... Een welverdiende nacht rust en de volgende ochtend lekker laat opgestaan, zodat we goed uitgerust verder konden. De laatste dag moesten we vroeg uit de veren, omdat we op tijd terug moesten zijn in Evora.

Dan natuurlijk waar we het allemaal voor doen, de CPL en IR checks. Als eerste check stond de IR ( instrument rating) op het programma. Die ging redelijk goed ondanks dat ik enorm zenuwachtig was. We vlogen naar een militair veld (Beja) waar ik een ils approach moest doen, vervolgens de multicrew manoeuvres (steep turns, approach to stall). Dat ging allemaal prima, waarna we terug kwamen naar Evora en daar een NDB approach gedaan. Na een kort halfuurtje kreeg ik te horen dat mijn IR had gehaald;)

De CPL (commercial pilot Licence) was wat minder, het liep niet zo lekker, dus kreeg ik een partial voor het navigatie deel. Dat gedeelte de dag daarna gedaan, en huppa....Michael was CPL en IR rated... Toch wel een fijn gevoel geef ik toe;)


0 Comments:

Post a Comment

<< Home